الثلاثاء، ٦ مايو ٢٠٠٨

بحبك

لست من هواة العبث في الموبايلات او تعدد النغمات او البحث هنا وهناك عن اخر تقليعات الموبايلات ، لكن مع هذا موبايلي فيه نغمات مخصصة وصور مخصصة ،لان زوجتي تتولى هذه المهمة -جزاها الله خيرا -.
المهم اني ما اعرفش اغلب النغمات اللي عندي على الجهاز كل ده مش مهم، المهم وانا نايم رن الموبايل بالشبه كده عارف انها نغمة الرسائل بصراحة كسلت اقوم ابص مين بعت لي ايه ؟ قلت استنى شوية لحد ماالنغمة تخلص ، في الاول ما كنتش مركز في الكلمات اوي ، اصل النشيد اللي كان شغال قصدي النغمة صدعت من كتر ما سمعتها الصيف الماضي، ماكانش في حاجة غيرها شغالة في البيت ، بقوم عليها وانام عليها وافطر عليها واتغدى عليها وحتى ال........ احمم بخشه عليها، حاجة صعبة، تولد عندي شعور داخلي اول مالنشيد ده يشتغل اني انشغل باي شيء اخر، لكن العجب العجاب اني ركزت شوية في الكلمات، مش عارف بقى نسيت ولا تناسيت كل الصداع اللي شرحته ده! المهم اني ركزت ...... كلمات جميلة .....صوت جميل ...... ركزت اكتر في المعاني عشت معاها عشت مع الكلمات طرت في سماء الحب ، حلقت لم تعد قدمي تحملني على الارض بل انا الان واقف على باب حبيبي اطرق بابه ......اتلمس كلماته :
بقلبي .. بنبضي بروحي انا بحبك يااارب
يا قلبي يا نبضي ياروحي ياكل حاجة يارب
انا بيدلني قلبي ... انا بيحبني ربي ....انا لامس حبه فيا
انا حاسس باللي بيا .... انا ما تعودتش اكبر...... الا بفضله عليا
انا بيدلني قلبي.... انا بيحبني ربي......انا بس بعيش في خيره
ما احتاجتش حد غيره..... وعشان بخلص في حبه ...... ملا الدنيا عليا
شفافية ونور واخدني من كل الدنيا ديا
حبيت الله لقيتني بحس بحبه ليا
حقيقي...... حبيبي وعمري ماعشت قبلك حب
الهي....... وجاهي حياتي من غير مااحبك ده صعب
معايا تمللي معايا ياربي طول الوقت
معايا ده حتى منايا معايا طول الوقت
وجدت نفسي اصرخ بكل احساسي وبقلبي :
بحبك يارب بحبك يارب
سامحني يارب على تقصيري
يارب بحبك فلا تحرمني من رؤيتك في الاخرة
بحبك والله بحبك يارب
مكثت قليلا فكرت قليلا صعقني تفكيري قائلا :
ان الذي يالف النعم لا يشكرها ،بل ........قد لا يشعر بها او يدرك انها موجودة
انها الفة الاشياء الفة العبادات تفقدك اهم ما في الشيء رونقه وبهاءه و جماله ، صرخت من جديد لكن بعزيمة :لن االف شيئا ثانية وخاصة صلاتي وعباداتي ....................لازم اتغير

هناك ١٢ تعليقًا:

عـــفـــراء يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انما نحن فى غفلة دوما غارقون فى بحور الدنيا ومتاعها فوالله صدق الامام النووى عندما قال ان الدنيا دار نفاد لا محل اخلاد فرحماك يالله
اللهم اغفر لنا واعفو عنا واجعلنا من الناظرين اليك يوم الدين
اللهم قوى عزيمتنا على دينك وقوى ايماننا بك واجعل قلوبنا دائما عامرة بذكرك
تمنياتى

موناليزا يقول...

اختيار سديد وربنا يباركلك فى زوجتك
تقبل مرورى

abonazzara يقول...

فعلا يا سيدي
نحن نألف كل شيء فنألف الطاعة فتفقد طعمها ونألف العبادة فنفقد لذتها ونألف النعمة فنفقد شكرها ونألف المعصية فنفقد الندم عليها ونألف حتى الظلم فلا نقاومه
لذلك جعلنا الله خير أمة لنتآمر بالمعروف ونتناهى عن المنكر فيذكر بعضنا بعضا كما فعلت سيادتكم
فجزاك الله خيرا
تقبل تحياتي واحترامي

اسلام صديق يقول...

فعلا كلمات جميلة جدا

وانا كمان بحبك يارب

م/ أحمد مختار يقول...

عفراء ، موناليزا ،ابونظارة، الافغاني
لكم فائق الشكر على المرور
واسال الله ان يعلمنا كيف نحبه وكيف نخشاه
اللهم امين

كريم مصطفي سيد يقول...

انشاء الله ربنا حيسمحك بس علي شرط صلاح الفجر خير لك من الدنيا وما فيها

ابراهيم يقول...

اخي اشكرك لزيارتك مدونتي واتمني التواصل الدائم بيننا
وموضوعك جميل فية شي من الحب وتحسس القرب من الله ومحاولة الاعتذار عن التقصير

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
نعم اخى نحن لا نشعر بقيمه النعمه الا عندما نفقدها
لذلك لابد من دوام الشكر فى السراء والضراءلان فى الشكر اعتراف بفضل الله وكرمه
جزاك الله خيرا وارجو التواصل دائما

أحمد القبرصي يقول...

الله عليك
يا ريت تبعتلنا لينك للنشيد

فليعد للدين مجده يقول...

أخي أحمد

ان الحب هو السائق لنا في طريق الدخول علي الله عز وجل

ومما نحفظ من حكم ابن عطاء الله
(لا يخرج الشهوة من القلب الا شوق مقلق أو خوف مزعج)

غير معرف يقول...

بداية طيبة و طمني عليك يا أبو حنين

اخوانجي من بلاد الشمال

الكاتب احمد كاجوال يقول...

تم الرد عليك و ارجو أستمرار الردود